Puheenjohtajan piikki

Tampere Scandic hotelli Rosendahl, Diabetesliiton järjestöpäivä sekä liittokokous 19-21.4.2024

Olin järjestöpäivillä ja liittokokouksessa Tampereen
Rosendahlissa 130 muun jäsenen kanssa. Lauantaina järjestöpäivillä annettiin kunniakirjat Iisalmen yhdistykselle sekä Tornio-Ylitornio yhdistykselle heidän
aktiivisesta toiminnasta. Molemmissa n.280 jäsentä, mutta heidän vapaaehtoistoimintaan oli saatu
runsaasti henkilöitä mukaan. Jokaisella hallituksen jäsenellä oli oma tehtävä asioiden hoitamiseen, kuten kahvinkeittäjät, järjestelyt, matkailuvastaava jne.
Näillä toiminnoilla on päästy vähentämään puheenjohtajan työpaineita.
Liittymislomakkeet ovat mukana kk-tapaamisessa.

Kuultiin myös Keski-Pohjanmaan yhdistymisprojektista. Heillä
jäseniä nyt 2200 henkilöä. Hallitus koostuu jokaisesta liittyvästä
yhdistyksestä yhdellä henkilöllä. Vaikuttaminen isolla yhdistyksellä on
erinomainen ,esim. Hyvis alueen asioiden hoitamisessa. Miinuksena on tällä
hetkellä se, ettei toimintaa voi kohta hoitaa vapaaehtoisena vaan pitäisi
palkata osa- aikainen henkilö hoitamaan asioita. Talous pyörii jäsenmaksuilla
ja avustuksella. Kuultiin myös HyPo-koira yhdistyksen toiminnasta. Jäseniä 260 ja koiria 99 sekä koulutuksessa vielä 50 koiraa.

Mitä kaikkea toimintaa liitto tekee ja missä se on mukana. Samoin kuultiin miten liitto vaikuttaa terveyteen koskeviin lakialoitteisiin .Lauantaina oli illallinen ja puheensorina oli valtava ainakin siinä vaiheessa, kun ruokailu oli suoritettu. Paljon tuli keskusteltua eri yhdistyksien jäsenien kanssa illan aikana.

Sunnuntaina oli varsinainen liittopäivä. Esiteltiin viime
vuoden talouslukemat -198t€ ja henkilöstöä 39.
Tälle vuodelle saatiin yleisavustuksen lisäksi lisämääräraha, joka oli +80t€,koko summan ollessa 1,7 milj.€, sijoitustoiminta oli tuottanut +111t€.

Tulevaisuuden haasteet: jäsenmäärä nyt 45t, laskua
edellisestä vuodesta -1.205 jäsentä, valtionavustuksen taso, kustannusten nousu sekä oma varainhankinnan osuus. Palkat nousseet+5%, lehden kustannukset +21%, sekä yleinen hinnan nousu 8-15%. Lehden jakelu n.51t kpl ja maksaa liitolle 22€ , mutta jäsenille vain 18€?

Edellisen vuoden talouslukemat menivät esittelyn jälkeen
nuijan kopautuksella, mutta henkilöesityksissä alkoi sitten sitäkin enempi
puheensorinaa. Puh.joht. vaaleissa Juha Tall tuli valituksi, sekä hallitukseen valittiin kokouksessa neljä nimeä lisää jo vaalivaliokunnan ehdokkaiden lisäksi. Minä olin viides ehdokas, mutta vedin nimeni pois puheenvuorossani. Äänestyksen jälkeen hallitukseen nimettiin vaalivaliokunnan esityksen mukaisesti yhdeksän nimeä ja Martti Hahtolan tilalle tuli Lotta Hamari.

Vaalivaliokunta meni esityksen mukaisesti eli minä tulin
siihen valituksi. Liiton jäsenmaksu nousee v.2025 9€: , nykyisen 8€ sijasta

Tässähän tämä, hyvää ja lämpöistä kevään odotusta!