Puheenjohtajan piikki

Marraskuun kk-tapaamisessa oli mukana proviisori
Vesa Hämäläinen Apteekki Stellasta sekä farmaseuttiopiskelija Huoponen Nea. Aiheena oli Diabeteksen lääkehoito, jota oli tullut kuuntelemaan parikymmentä yhdistyksen jäsentä. Esityksessä Nea kävi läpi tyypillisimmät lääkeaineryhmät, juttua riitti meille kaikille diabeetikoille tutusta Meformiini lääkkeestä. Saatiin myös tietoa mikä on biologinen lääke. Lääke on lähtöisin luonnosta tai luonnon valmistava. Biologisten lääkkeiden vaikuttavat aineet ovat hyvin useasti jo valmiiksi osa kehon normaalia toimintaa esimerkiksi insuliini.
On pitkävaikutteisia, lyhytvaikutteiset, keskipitkävaikutteiset, pitkävaikutteiset sekä vielä ylipitkävaikutteiset insuliinit. Niitä käytetään potilaan tarpeen mukaisesti. Keskustelua käytiin myös Ozempic insuliini lääkkeestä, jonka saatavuudessa on tämän vuoden aikana ollut huomattavia ongelmia. Lääke muistuttaa suoliston omaa hormonia rakenteeltaan. Inkretiiniä erittyy ruokailun yhteydessä ruuansulatuskanavaan ja ne lisäävät insuliinin eritystä, hidastavat ravinnon imeytymistä sekä aiheuttavat kylläisyyden tunnetta. Tätä käytetään myös painon pudotuksessa ja sen johdosta kysyntä on kasvanut runsaasti.
Lääkehoidon tukemisen rinnalla meidän pitää harrastaa liikuntaa säännöllisesti ja syödä monipuolisesti. Muita huomioitavia asioita on myös liikunnan ja ravinnon lisäksi, riittävä yöuni sekä stressin vähentäminen. Myös verenpaine on saatava tavoitetasolle sekä huolehdittava hyvästä suuhygieniasta.

Samalla kerralla pidimme myös yhdistyksen syyskokouksen ja kävimme läpi ensivuoden talousarvion, toimintasuunnitelman sekä vuosikellon. Henkilövalinnat suoritimme niin hallituksen kun puheenjohtajan osalta. Yhdistys valitsi kokouksessa minut jatkamaan ensivuoden puheenjohtajana.
Kiitän luottamuksesta!!